Op 4 oktober 2015 vierden we het dertigjarig bestaan van de academie met een wel merkwaardig gebeuren….
We hebben een selectie aan mediabelangstelling hieronder moeten maken, anders was het van het goede te veel…
Klik telkens op het artikel om het te vergroten
Handzame Stonehenge en de piramides
Welke banden heeft Handzame nu met obelisken, hunnebedden, piramidebouwers, Stonehenge en oude grenslijnen?
Er berust nog altijd veel mysterie rond Stonehenge, dolmen, menhirs,
piramiden,… zo dat veel historici en archeologen besluiten: "Er moet
een vorm van geheime meetkunde zijn geweest die wij nu niet meer kunnen
achterhalen. Hierdoor blijven veel vragen onopgelost."
Volgens Professor Ingenieur Gout, is wat wij doen altijd al de basis
geweest van de sacrale of mystieke geometrie! "De sacrale geometrie was
tot aan begin 1900 altijd de basis voor het inplanten van alle
religieuze en burgelijke gebouwen. Na 1900 en WO I, is de bouwkunst van
weleer herleid tot bouwkunde met als enig doel voor ogen: kosten-baten.
Gedaan met oog voor symboliek, esotherie en gezondheid
als basis. De huidige bouwkunde is nu eerder barbaars te noemen,
vergeleken met de echte bouwkunst tot en met de Art-Nouveaustijl van de
jaren 1900." Aldus de wetenschapper!
Het geheime karakter berust bij het feit dat die door een kleine groep binnen een meestal geheim genootschap uit het verleden werd beoefend. De meest recente: de Rozenkruisers, Vrijmetselaars, Tempeliers en de clerus tot halfweg vorige eeuw. Deze vorm van meetkunde is in onbruik geraakt nadat bouwkunst herleid werd tot "barbaarse" bouwkunde, zoals daarnet vermeld.
Alles startte heel onschuldig meer dan 30 jaar geleden
Enkele gedreven waterzoekers onder leiding van wijlen Adhémar
Vandroemme uit Ieper startten de Vrije Academie voor Radiêsthesie met
de bedoeling een aloud volksgebruik, van waterzoeken met behulp van
pendel en wichelroede, niet verloren te laten gaan.
Merkwaardig wel was hun vaststelling dat alle woning tot aan WO-I
werden gebouwd volgens het rasterpatroon van de ondergrondse
wateraders! Geen enkele muur stond erboven wegens gevaar voor vertikale
barsten en geen enkel mens sliep erboven wegens gevaar voor de
gezondheid, zo werd hen overgeleverd.
Periode 1985-1995 Mysterie van de kerkbouw ontsluierd
De eerste afgestudeerden droegen al vlug hun steentje bij door via
lectuur en eigen bevindingen de herontdekking van het geheim der
kerkbouwers aan het licht te brengen.
Na een studie van 300 kerken in de provincie gaf het bisdom
Brugge na aandringen toe: bij de inplanting van de bouw van elke kerk
moest rekening worden gehouden met de krachten uit de aarde, zeg maar
de ondergrondse wateraders! In de ogen van de kerk “het duivelse”.
Daarom mocht niemand dit weten en moesten alle plannen na de bouw
meteen worden verbrand!
Dit gaf ons een antwoord op de vele vragen waarover nergens een
antwoord te lezen viel of valt: waarom staan 40 % van de kerken NIET
naar het oosten? Waarom verschilt vaak de breedte van de zijbeuken in
één en dezelfde kerk aanzienlijk? Waarom is de afstand tussen de
pilaren niet gelijk? Waarom is het ene koor heel diep en het andere
nauwelijks? Waarom zitten ramen soms wel en soms niet recht tegenover
elkaar? Waarom staan sommige kerken niet in één lijn gebouwd maar
geknakt? Waarom staan de doopvonten op zoveel
verschillende plaatsen? Juist: de onderliggende wateraders waren de
basis van alles... men kon zich niet permitteren dat de kracht van het
duivelse het huis van God zou beroeren…
Periode 1995-2010 Een stroom van herontdekkingen!
Steeds meer en meer afgestudeerden, thans een kleine 200 over heel
het land verspreid onder leiding van Guido Viaene uit Handzame,
brachten met hun unieke vakkennis en kunde onophoudelijk nieuwe”
mysteries” aan het licht. Een greep…
Oude grenslijnen werden herhaaldelijk op de
ondergrondse wateraders vastgelegd: net zoals een rivier zijn bedding
niet verandert, doet de ondergrondse waterader dat evenmin.
Het verbergen van schatten gebeurde volgens
(geheim) plan van… de ondergrondse wateraders. Wie deze materie
kende moest ook de kunde bezitten om die weer op te sporen met
wichelroede of pendel. Pas als hij bovendien de” sleutel” vond of kon
ontcijferen, was hij in staat om deze schat ook effectief te
vinden. Deze “sleutel” of het te volgen parcours werd altijd
verhuld in een kunstwerk. Je waant je bijna in de Da Vinci code.
Dit bracht het bestuur van de academie op het idee voor de
verkiezing van de eerste “Meester in de geheime meetkunde”.
Piramiden, dolmen en menhirs, obelisken, kerktorens, oude
kapelletjes allemaal zijn ze vervlochten en geketend aan
de structuur van de ondergrondse wateraders met hun aardse kracht. De
ene soort bouwwerk is een ode aan het licht, de zon, de dag of Hij
van hierboven en moet op het kruispunt van aardse krachten de harmonie
met moeder aarde simuleren, als als eenheid tussen man en vrouw… Het
andere bouwwerk( waaronder ook het schip van de kerk!) is naast een ode
aan de duisternis, de maan, de nacht, vooral een ode aan moeder aarde,
de moederschoot, de bron van waaruit alle leven ontspringt. Gesimuleerd
door zo veel mogelijk aardse krachten in dit bouwwerk te bundelen. Van
symboliek bij de kerkbouwers gesproken…
Ondergrondse wateraders wekenlang
zichtbaar. In 2009 waren wegens de grote droogte in
een schorsenerenveld de ondergrondse wateraders in de groei van de
planten wekenlang te onderscheiden. Ook de media leek gefascineerd… Wetenschappers
zwegen in alle talen.
NOOT: alles is een herontdekking
Het geheime karakter van deze meetkunde berust bij het feit dat die
door een kleine groep binnen een meestal geheim genootschap uit het
verleden werd beoefend. Essenen, Rozenkruisers, Vrijmetselaars,
Tempeliers, …om er maar een paar te noemen.